Dagar som går med minnen som består

Jag erkänner, jag glömde bort bloggen helt och var tvungen o tjuvkika idag då den senast uppdaterades, för mer än en vecka sedan såg jag. Det är i sin ordning ändå, för jag lever ett liv bakom alla skärmar. Lever i nuet och tar vara på dagarna som är kvar av min semester. För att ni inte ska glömma bort mig helt och som ett litet förlåt för dålig uppdatering från min sida så kommer här ett hej! Hej, vad kul att just du läser! Här är en bild från ett bröllop i Boxholm som jag närvarade på med min kamera för två veckor sedan. Jag har fått lov att visa er fler bilder, så det kommer när tiden vill ifatt. Nu har jag en sista vecka kvar att njuta av. Det ska jag göra tillsammans med mina barn på en mindre resa till ett hemligt semestermål. De vet inte vart, men imorgon bär det av...!

Varamon

En timmes bildfärd bort från oss så kommer man så gott som utomlands. Det är lätt att tro att man har åkt till betydligt sydligare breddgrader när man kommer fram till Varamons strand. Det enda som egentligen skvallrar om att vi är kvar i Sverige är det kalla vattnet utan saltstänk. Varamon är en kär plats att återvända till för barnen, de älskar att åka hit på semestern och prova på strandlivet med sol och bad. Den här gången hade vi min bästa vän Monica med oss, jättehärlig dag på stranden!

Sommarkväll på balkongen

Med en bok i dagens sista ljus satt jag och njöt av lugnet på balkongen. Svalornas skrik och sus över taken var det enda som hördes, tills jag satte på 1:a gången med Magnus Uggla tyst för mig själv. Ikväll gästade han Norrköping och jag hade längst in i mitt bröst gömt en längtan efter att få gå dit sen ryktet nådde mig i början av sommaren. Jag byter väldigt ogärna bort mina dagar med barnen, det händer sällan. Ett sånt sällsynt tillfälle kommer senare i veckan då jag kommer vara borta på bröllop i helgen. Man får välja sina stunder helt enkelt som ensamstående, jag vill ju ha mina skatter hos mig så mycket som möjligt! Jag hade det väldigt bra på min balkong även om jag var en gnutta avundsjuk på alla andra som uppdaterade att de var där. Men jag är glad för deras upplevelse och jag är glad för den stund av ro jag fick hemma med mina älsklingar på kvällen efter en härlig dag på stranden. En väldigt mysig dag från början till slut.

Fisketur

Rofylld tur över Strömmen i roddbåt tillsammans med min morfar och barnen igår. Fiskelyckan lyste med sin frånvaro men vad gör det när man sitter tillsammans i en båt, kisar mot studstande solkatters reflexer från vattnet och lyssnar på spännande fiskehistorier från tider som varit. Stunder som dessa tar sig långt in i mitt hjärta bland de vackraste minnen och kommer vårdas ömt.

Spontan resa till Öland

Min semestervecka förde mig och vännen Johanna till Öland. Vi började bila söderöver i måndags och övernattade första natten i Oskarshamn. De andra dagarna bestämde vi oss för att tillbringa på ett varmt och härligt Öland. Vi har haft fantastiskt fina dagar, ätit gott, shoppat, solat, lyssnat på världens bästa trubadur Max på Pubben och så mycket mer. Jag provade även kroppskakor för första gången, en slemig historia, haha!

På bilden ovan jättemysiga Mormors Stenugnsbageri som hade såå god fika! Ett tips om ni besöker Stora Rör. Kan även varmt rekommendera den mysiga handelsboden Happindoor med massor fina irnedningsdetaljer, ligger i huset intill.

På Öland finns det vackra Vallmofält, lycka!

Det Rosa Huset, denna underbara helt fantastiska pärla med snickarglädje och vackra detaljer hade vi turen att få bo i under våra dagar på Öland. Huset ligger mitt i centrala delen av Borgholm med gångavstånd till affärer och uteliv. Vi hade det största rummet med egen takterass, mysigt inrett och egen kakelugn. Trädgården stor och lummig med bord att låna, fanns även solsängar. :)

Det ord som beskrev bäst hur jag mådde denna vecka.

Vi firade in den kommande veckan på Öland med bubbel i kvällens sista solstrimmor .

Vi spenderade en dag på vackra sandstranden Lyckesand, utlandskänsla!

Det blev inte mer än ryggbilden på mig tagen med systemkameran denna vecka, blir ju lätt så då man är fotografen, så får bjuda på två från mobilen istället.

Vackra rosor längs med gatorna vart än man går.

Avskedsbubbel sista kvällen.

Semester

Är på semester, en vecka bort från vardagliga måsten. Jag har inte planerat vad jag ska göra denna vecka än men jag vet att jag kommer vara ledig och koppla bort allt som inte är njuta av nuet. Ledig, ett ord jag inte smakat på i sin helhet på många år då jag alltid är igång med blogg och foto. Men nu har jag tagit ett beslut att ta semester på riktigt. Mail och kommentarer kommer kollas av i begränsad utsträckning, svarar enbart om det är akut. Åter om en vecka, puss och kram alla fina!

Chokladkaka

Bakade en chokladkaka med söta körsbär på toppen idag. Grunden gjord som en kladdkaka och ovan blandade jag ihop en tjock chokladsmet gjord på lika delar kakao, socker, vatten och mörk bakchoklad. Chokladsmeten fick stelna i kylskåpet ovanpå kakan när den var färdiggräddad.

Barnen och dotterns vän som var på besök fikade loss och gav mumsfillibabba i betyg.

Fredag på stan med mina hjärtan

Enligt önskemål från barnen så åkte vi in till stan på fredagseftermiddagen och lyxade till det med ett restaurangbesök på Burgers & Bangers. Det var ett mysigt besök, god mat och glad avslappnad stämning. Fredagskänsla på stan med sol och värme, jag kände mig upprymd och glad hela dagen med mina skatter.

Flyger fram

Del två från fotograferingen på blåklintsängen

Lycka, glädje, livet!

Igår fotade jag en familj på denna äng. Jag blev så glad över att ha hittat denna blåklintsvajande äng tidigare i veckan när jag var ute och rekade inför fotograferingen. När jag fick se familjens äldsta dotter i detta blåa hav av blommor blev jag väldigt sugen på att locka med mig min egen tös ner. Så ikväll med lovord om glass på vägen hem lyckades jag övertala henne att ta en cykeltur hit. En väääldigt kort fotosession hade vi innan det fick vara nog! Tyckte lillan, själv hade jag kunnat stanna i timmar, haha! Var inte så förhoppningsfull att jag fått till några bra bilder när jag vände hem, men titta! Lycka, glädje, livet! O vet ni, jag har såå många många flera bilder! Jag kanske hinner visa er mer imorgon! :)

Kram fin ni och tack för att ni tittar in! Tack även för det ENORMT stora intresset gällande att visa mer om hur jag redigerar bilder, jag blev lite paff faktiskt över att så många har gillat inlägget (snart uppe i 50 stycken!!!). Vad kul, jag ska inte svika er. Hoppas ni har tålamod bara så ska jag sätta ihop ett inlägg. <3

I ett annat ljus, där finns kärleken

Semestertider, jag tar ner tempot och söker mig till stillheten. Vandrar intill åkermarker med vajande strån för vinden. Man finner mig oftast här ute om kvällarna, när det varma ljuset kastar långa skuggor över landskapet. Jag gjorde en upptäckt igår, när jag gick min vanliga runda men fick för mig att titta bakom axeln. Där var det, ett hjärta på den dammiga vägen jag vandrat och sprungit på så många gånger. Utan att ha noterat det har jag varje gång paserat rakt genom ett hjärta. Tänk vad man kan upptäcka i det vardagliga då man ser saker i ett annat ljus. Kvällsljuset satte hjärtat i brand och där stod jag och häpnade med en barnslig glädje som pumpade sig ut genom alla mina blodkärl. Det var som en stund av magi!

Det får mig att undra, kanske finns allt det man söker rakt framför sig...