Fyren vid havet

Ett besök till fyren När på Närsholmen längst ned på södra Gotland resulterade i vackra bilder på naturen i det karga landskapet där den dramatiska himlen tog plats som en gigantisk målning ovanför oss. Visst är det vackert? Tyvärr gick det inte att gå in i fyren vid detta tillfälle, men naturen här nere är underbar, då det var helt klart värt att åka hit ut ändå, jag är glad över dessa bilder iallafall!

Ett sommarminne att hålla fast i

Öppna landskap, blommor i dikeskanten, vind i håret och gnissel från en lånad retrocykel som jag susade vägen fram på. Jag tycker att cykla är något av det härligaste man kan göra på sommaren, det är så rogivande! Speciellt när man får göra det ute på landet med ängar intill och en sol som står högt på en blå himmel. Det här minnet kommer jag bevara och ta fram som ett lyckopiller i vinter när jag längtar tillbaka efter sommarens frihet. Den här stunden på Gotland var en av de bästa i sommar så här långt. Ni vet, de mest enkla stunder kan vara de mest betydelsefulla.

Tavelvägg

Så här blev min tavelvägg i vardagsrummet ovanför soffan, med tavlorna från Poster Store som jag visade i tidigare inlägg.

Jag hade så många fina posters som jag ville ha med i min tavelvägg, därför blev den ganska stor där ovanför soffan. Vad tycker ni, blev det bra? Jag är lite osäker själv, om det kanske blev lite för mycket trots allt, haha!

Älskar verkligen samtliga motiven iallafall! Mitt vardagsrum vill jag ska kännas luftigt, stillsamt och inte för rörigt. Nu blev det kanske lite för mycket som händer på väggen, eller är det bara min egen känsla? Som att rummet krympte? Eller så är det bara ovanan, det blir att känna in väggen nu ett tag, kanske kommer jag att göra om den framöver!

Lämna gärna synpunkter om vad du tycker om tavelväggen! :) Gillar du den får du gärna trycka på hjärtat!

Bröllop i Kolmården

Fyller bloggen med kärlek från bröllopsfoton i Kolmården, när vigsel stod mellan Julia och Christoffer.

De här två!! Gåshud över hela kroppen när jag tänker tillbaka på hur galet fina de var! De hade bara ögon för varandra, precis så som det ska vara! Jag tycker ju om att fånga ögonblicken, vill helst vara osynlig bakom min kamera, vill inte ta plats utan bara smyga runt och fånga allt i stunden just så som det är. När ingen är beredd på en bild, det är då det är äkta och kärleken och lyckan lyser som starkast. Det bästa är om man inte tänker på att jag ens är där, att man inte märker mig.

Sen tänker jag på alla vackra minnen som fastnar där på bild, då dagarna vandrar vidare men bilderna finns kvar. Kärlek och lycka fryst till evighet.

Jag har tidigare visat bilder från First Look från denna dag.

En dag ensamma på stranden

Bad på stranden, en dag då vi hade den helt för oss själva! Märklig känsla, att vara enda badgästerna på Varamon, som är en av de populäraste stränderna i Östergötland.

När väderprognoserna ljuger och det är friska kalla vindar och molnigt istället för klarblå himmel får man tydligen stranden helt för sig själv, även en dag mitt i juli! Hade lovat barnen att åka hit sedan sommarlovet började, men varje vecka de har varit hos mig har vädret varit halvdant och strandlivet inte alls lockat. Så kom då två dagar med sol och värme, äntligen!

På kvällen dagen innan packade vi väskorna och fyllde bilen för en heldag på stranden. Bara för att möts av att sonen vaknade mitt i natten och var dålig. Så det blev inte någon strand, vi fick hålla oss på hemmaplan. Men så i måndags, sista dagen hos mig så visade varenda väderprognos att det skulle bli klart väder och stora solchanser i Varmaon, jag kollade löpande hela söndagen.

På morgonen var det tjocka moln över himmeln men tänkte att det kanske bara är tillfälligt, vi kör ändå! Det visade sig inte bli så himla varmt väder trots allt men det var härligt att komma till stranden ändå och vi hade picknick på filtar och blev kvar 3 timmar. Det var riktigt mysigt att åka och få ha hela stranden för oss själva!

Gotländska lamm i solnedgång

Finns det något mer gotländskt än frigående lamm? Passade på att fota ett flertal bilder i det varmakvällsljuset, tacksamt ljus och motiv.

Samla solnedgångar

Under Gotland upplevdes många vackra solnedgångar, jag samlade dem på bild.

En magisk plats

Vallmofält på Gotland

-Stopp, stanna, kör tillbaka!!  Vi satt i bilen och korsade mellan smala grusiga landsvägarpå väg mellan olika loppisstopp, ett perfekt semesternöje när man behöver ta skydd från ett ett tungt ihärdigt juliregn, när jag i ögonvrån fick se något magiskt fint. Där skymd bakom buskar runt ett krön bredde ett vajande vallmofält ut sig, så vackert! Ja helt fantastiskt var det och såå stort! Det var som ett rött hav över ängen, man såg inte dess slut. Jag tvekade inte en sekund utan hoppade ut i regnet och blötte ned både mig och kamerna, var bara tvungen att fånga denna magiska Gotländska plats på bild. Glad över att ha fått uppleva ett vallmofält så här stort, i reng eller sol, spelar ingen roll, magin finns där oavsett.

Leva Kungslador levererar inspiration

Så dekorativt inne på LEVA Kungslador i galleriet, där var det urtjusigt stylat med gröna blad i vattenfyllda glasflaskor. Ett snyggt och enkelt sätt att pimpa dukningen på, måste härmas!

Att på toppen sätta stearinljus i flaskhalsen gjorde det ännu mer kreativt och vackert! Måste köpa på mig glasflaskor nu och prova detta.

Sen föll jag handlöst för dessa vackra brandgula krukor från Bergs Potter, hur fina!? Även keramiken inunder var himla läcker, tillsammans med det slitna mörka skåpet blev hela kompositionen väldigt snyggt!

Ett av alla ställen som besöktes under Gotlandsveckan var LEVA Kungslador i Visby, där fanns massor inspiration att ta med sig hem. Jag köpte dock inget, men samlade på mig en hel del idéer, som dessa jag gärna dela med mig av till er. Vad tycker ni, vem mer vill härma!?

Solnedgång på berget

Vilken härlig kväll vi fick igår, jag och mina hjärtan. Vi gick en kvällspromenad och såg solen stiga ned över staden högt uppe från vårt utkiksberg. Fotade med mobilen för att föreviga denna stund. Så fint! Mitt mammahjärta är så lyckligt över dess två, finaste i hela världen!

Mörkt stormande hav

Dramatiken, himlavalvets mörka hotfulla moln och havets kraftfulla hårda vågor som slår in mot land. En mörk start på semesterveckan, tacksam ändå över att få fånga skådespelet på bild. Lite annat än härliga solskensbilder från ett semesterparadis, som det vanligtvis är. Gotland är vackert, i alla väder.

Posters med power på väggarna

I samarbete med Poster Store

Snart kommer det upp lite nytt på väggarna här, har klickat hem nya posters från Poster Store som känns väldigt jag.

Känner mig sprudlande glad efter att ha suttit på golvet och ramat in mina nya väggfavoriter som kom med blixtleverans. Har sedan renoveringen känt att även väggarna behöver smyckas med lite nytt och fräscht. Så nu fick jag äntligen tummen ur och beställde hem en drös nya posters till mitt hem.

Nu ska jag bara komma på hur jag ska placera tavlorna, de ska blandas upp med några som jag redan har här hemma med. Så slutresultatet får ni se längre fram! Lägg gärna till bloggen som favorit så missar ni inte när fortsättningen följer på min tavelvägg.

Min tavelvägg kommer att ha en svartvit bas, där jag blandar utrycksfulla och romantiska kärleksposters tillsammans med glädjefulla och kaxiga posters som andas power. Det ska kännas upplyftande, inspirerande och framförallt vackert att vila ögonen på. Vill även att tavelväggen ska spegla mig som person.

Till er har jag förresten en trevlig sommarpresent! Har i samarbete med Poster Store fått äran att dela ut rabattkoden happydays30 som ger hela 30% rabatt  på posters hos dem (ej selectionposters och ej ramar). Så passa på även du att hitta nya vackra posters till ditt hem. Rabatten är gilltig fram till 2019-07-22 kl 00:00.

Tillbaka från öjn

Från koja till slott under resan.

Tittar in och hälsar på er, tillbaka från Gotland sedan inatt. Alltid lite vemodigt att lämna den vackraste ön jag vet, fina öjn! Har varit en händelserik vecka, så för att vara ärlig är jag rätt matt. Det blir lite intensivt och mycket intryck så där när man är iväg, rutiner och mathållning som blir annorlunda, även om det är härligt att resa. Sen hade jag fått ett jobbigt besked precis innan vi åkte med som jag hade i bakhuvudet under resan även om jag försökte att minimera platsen i tankarna åt det.

Början av veckan startade med tunga regnmoln och blåst, första natten hamnade vi desstom i en stuga som var allt annat än bokningen lovat. Då kan man ju bara skratta bort det, vi hade utsikt över ett sopberg och golvet sluttade så mycket att man fick sova med huvudet vid fotändan, haha. Nåja, resten av resan ordande upp sig, det blev bara bättre och bättre. Sista nattens boende var som en dröm och jag sov som en prinsessa där, mm!! Från koja till slott skulle man kunna säga.

Jag tänkte att i kunde få mer inblick i resan framöver, kommer lite mer bilder snart.

First look, Marmorbruket Kolmården

First look, Julia och Christoffer, Marmorbruket Kolmården.

"Turn around" sjunger Bonnie Tyler för mig inatt, passande nog sitter jag med denna "first look" fotografering från förra helgen, då Chrisoffer vände sig om för att se sin blivande brud Julia. Vackert, känslosamt och så fint! Ögonblick av känslor förevigade på bild.

Guldskimmer över fälten

Här vadar jag i guldskimrande rapsfält en ljus sommarkväll, fast bilderna är tagna för en månad sedan. Det där med att komma på att man har skatter i fotomappar som bara ligger där och glömts att visas.

Dagens agenda är lagd åt läkarbesök, bildredigering, hemmafix och sånt jag måste ta tag i innan resan till Gotland bär av om några dagar. Det är skönt att känna sig fri då, att inte ha något som hänger över än, ni vet. Slippa återvända till en hög med bråttom och måsten, att kunna resa med lätt packning i sinnet. Jag längtar efter vår resa nu, det ska bli supermysigt! Alla nätter förutom två är desutom planerade till olika boenden, det blir som att luffa runt på ön och ger större frihetskänsla och möjlighet till att upptäcka nya pärlor. Hoppas nu att vädret vill vara med oss också, förra året blev vi rejält bortskämda med medelhavstemperaturer, i år tror jag det blir lite mer av en klassisk svensk sommar. Oavett, jag längtar mig dit nu och bläddrar bland Gotlands-tips att lägga in på min lista av saker att göra.

Nu ska jag ta tag i dagen, ha det fint alla!

Syrener i koppen

Vi gick in i juli häromdagen och syrenerna har sedan veckor tillbaka vissnat ihop ikapp med att skolavslutningsfirandet var klart och sommarlovslediga dagar tog vid. Dessa bilder på syrener i koppen har blivit liggandes mellan slit i skolan med terminens sista uppgifter och fotograferingar som kommit emellan. Men bättre att visa dem nu något senare än inte alls.

Idag är en regntung tisdag, vi har varit hos en kär barndomsvän och hennes familj och hälsat på i deras nya hem som är en vacker gammal dröm med snickarglädje och kakelugnar ute på landet med utsikt över böljande åkrar. Ja det är precis så underbart som det låter, så glad för deras skull, önskar dem all lycka och kärlek där.

Lite typiskt är det ändå att regnet är så envist nu när det är min barnvecka och jag hade satt upp så många utomhusaktivteter till oss, som att besöka badstrand, plocka jordgubbar på självplock och besöka Smultronstället och strosa längs kanalen i Söderköping. Vi får skjuta på det helt enkelt och hitta på annat mysigt. Har ni några idéer på hur man bäst fördriver regniga sommarlovsdagar?